

Ako odfotiť polárnu žiaru? Od teórie k praxi krok za krokom
Letenky na Island sme si bookli úplne improvizovane – bolo minulé leto a povedali sme si, že by mohlo byť zaujímavé ísť v zime na Island. Nijak sme veľmi nerozmýšľali nad okolnosťami a nadšene sme si bookli letenky na prelom decembra a januára. Ísť na Island úplne mimo sezóny v čase, keď slnko ani poriadne nevyjde nad obzor a aj to iba na približne 5 hodín každý deň? Paráda! Ideálne podmienky na lov polárnej žiary 🙂 Lenže, ako tento krásny nebeský úkaz zachytiť na foťák?
https://www.instagram.com/p/BsDM-5EA3jW/ Aby ste mohli na živo pozorovať polárnu žiaru (Aurora Borealis na severnej pologuli a Aurora Australis na južnej pologuli), musí byť splnených niekoľko podmienok:
- musíte sa nachádzať na mieste, kde je samotná polárna žiara pozorovateľná – obľúbenými destináciami sú práve Island, sever Nórska, ďalej Grónsko, sever Kanady či opustené severné časti Ruska. Ideálne obdobie na pozorovanie je od novembra do apríla, teda v našej zime, kedy je na severe ešte väčšia zima 🙂
- v predošlé dni musí byť na slnku zaznamenaná dostatočná solárna aktivita, tzv. KP-index by mal byť ideálne na čísle 4 a vyššom (pre lovcov polárnej žiary odporúčam stránky is, spaceweatherlive.com a swpc.noaa.gov)
- Musí byť čistá, nočná hviezdna obloha bez oblakov
- Musíte byť na mieste, kde je minimálny alebo žiaden svetelný smog, takže mimo miest a dedín, ideálne v úplnej tme
- Ideálne mať so sebou kvalitnú fototechniku, ktorá s manuálnym nastavením zvládne zachytiť samotný úkaz na nebi.
- Keďže je možné polárnu žiaru pozorovať iba v noci, musíme z minimálnych svetelných podmienok získať čo najviac. Ideálne je fotografovať na digitálnu zrkadlovku (alebo mirrorless) s čo možno najväčším snímačom, ideálne full frame alebo aspoň APS-C. My sme fotili na Canon EOS 6D Mark II.
- Nezabudnite na statív – mal by byť dostatočné kvalitný, aby udržal váš fotoaparát s objektívom aj v prípadnom vetre bez akýchkoľvek pohybov. Odporúčame aj náhradnú batériu fotoaparátu, keďže zima a dnešné batérie sa veľmi nekamarátia. My používame na cestách statív Manfrotto Befree.
- Zvoľte širokouhlý a dostatočne svetelný objektív. Svetelnosť by sa mala v ideálnom prípade pohybovať niekde medzi f/2.8 a f/4 – polárnu žiaru fotíme na “plnej diere”, teda na najnižšom možnom clonovej čísle, kedy je clona najviac otvorená a prepustí najviac svetla na snímač fotoaparátu. Širokouhlý objektív volíme kvôli čo možno najlepšiemu zachyteniu polárnej žiary spolu s krajinou na vytvorenie zaujímavej kompozície. My sme siahli po extrémne širokouhlom objektíve Canon EF 11-24 mm so svetelnosťou f/4.
- Keď sa už polárna žiara objaví nad vašimi hlavami, je čas konať 🙂 Objektív prepnite na manuálne ostrenie a zaostrite na nekonečno. V horších svetelných podmienkach by mal fotoaparát problém zaostriť na svetlo na oblohe, prípadne sa mu to vôbec nemusí podariť.
- Meranie expozície zvoľte maticové – na Nikone sa označuje ako Matrix Metering, na Canone ho nájdete pod označením Evaluative Metering.
- Clonové číslo zvoľte čo najnižšie, v našom prípade to bolo f/4.
- Prvú fotografiu skúste exponovať na ISO 1600-3200. Je dobré pred fotografovaním polárnej žiary poznať výstupné snímky vášho fotoaparátu z pohľadu šumu – vedieť +/- aká je horná hranica ISO tak, aby vám šum na fotografiách ešte stále neprekážal. Tu sa prejaví výhoda full frame smímačov, ktorých plocha čipu je 2,7× väčšia ako plocha APS-C čipu, čo umožní zachytiť rovnako svetelnú snímku pri nižších hodnotách ISO, takže môžete ísť v horších svetelných podmienkach (napr. práve pri fotení polárnej žiary) do vyšších hodnôt ISO bez výraznejšieho vplyvu na kvalitu snímky.
- Čas uzávierky závisí od intenzity polárnej žiary a jej jej rýchlosti pohybu na oblohe. Pri dostatočne intenzívnej žiare by mal postačovať čas rádovo 5-10 sekúnd, pri slabšej intenzite to môže byť niekde medzi 15 ÷ 30 sekúnd.
- Snímajte do RAW-u, čím maximalizujete možnosti postprocesu vrátane úpravy teploty farieb. Ak chcete vyváženie bielej nastaviť hneď od začiatku, zvoľte manuálnu teplotu niekde medzi 2800-4000 K.
- Nebojte sa snímok podexponovať (pokojne aj o 1÷2 EV) a upraviť potom svetelnosť a farby v postprocese.
Podobné články

Panasonic LUMIX S1II: sloboda tvorby fotiek a videí

Letný Cashback Canon: Fotoaparáty a technika za super ceny

Google Pixel 10 posunie možnosti mobilných fotoaparátov

Pixel 10 séria: Zmeny vo výbave fotoaparátov, ktoré (ne)potešia

Revolúcia v mobilnej fotografii prichádza
